Nattens bibliotek

Smittskyddslagen – en ansvarsfråga?

Posted in Relationer/Sex by Siri Wikander on 12 maj 2010

Det finns många svenska lagar som i slutändan kokar ner till hur man ser på individens ansvar. Om man exempelvis tänker på en eventuell cykelhjälmslag för alla vuxna, så kan man å ena sidan säga att det är upp till individen om han/hon vill cykla utan hjälm och skada huvudet. Å andra sidan kan man säga att det är inte alls upp till individen eftersom samhället får ta sjukvårdskostnaderna. Om det rör sig om en bil som kör på en cyklist utan hjälm så kan man dessutom hävda att bilföraren ska leva med offrets skador på sitt samvete. Hade cyklisten haft hjälm hade skadorna kanske blivit mindre eller obefintliga och föraren hade kunnat sova godare. En annan lag som man kan föra ett liknande resonemang runt är Smittskyddslagen:

Enligt smittskyddslagen är du skyldig att omedelbart söka läkarvård om du är uppgiven i en smittspårning/kontaktspårning eller om du själv av någon anledning misstänker att du är smittad av hiv, klamydia, syfilis eller gonorré. All undersökning för att utreda om du är smittad eller vård och behandling som behövs om du är smittad är kostnadsfri för dessa allmänfarliga sjukdomar (7 kap. Smittskyddslagen). Du är skyldig att göra de undersökningar och ta de prover som behövs.

Smittsskyddslagen är en i huvudsak svensk företeelse. I flera andra länder utgår man från att det är var och ens ansvar att skydda SIG SJÄLV vid sexuella kontakter. Man lägger inte ansvaret enbart på den som är smittobärare som vi gör i Sverige.

Klamydia

I praktiken innebär den här lagen att om du testar positivt för Klamydia så måste du uppge namn och kontaktuppgifter för alla dina sexuella partners under de senaste 6-12 månaderna. Ett brev går ut till den du haft sex med. Ditt namn uppges inte. I brevet uppmanas personen att gå och testa sig. Personen är skyldig att göra det.

HIV

Vid risk för HIV gör man smittspårning för alla sexuella kontakter under ETT HELT LIV. Ett brev går ut och den sexuella kontaktens uppmanas testa sig så snart som möjligt. Personen är skyldig att göra det. Om man hellre vill leva ovetandes om att man har eller inte har HIV, bara vara extra nogrann med att skydda sig, så har man ingen möjlighet att välja det. Man har möjlighet att testa sig anonymt för HIV, men i samma ögonblick som man testar positivt så bryts sekretessen och läkaren begär in namn, personnummer och upprättar en journal. Smittskyddslagen innebär också att om du är HIV-positiv måste testa dig var sjätte månad och då också uppge alla sexuella kontakter du haft under de senaste sex månaderna.

Det jag vill lyfta i det här inlägget är ansvarsfrågan.

Vems ansvar är det att skydda sig vid sex? Den smittade? Den omedvetet smittade? Den icke smittade? Bägge två? När det gäller Klamydia är jag verkligen tveksam till anmälningsplikten. Det är inte en dödlig sjukdom utan kan ge upphov till sterilitet om den förblir obehandlad. Det låter som överdrivet samhällsansvar i mina öron. Alla som har sex vet att det finns kondomer som skyddar mot könssjukdomar. Kondomer kan man få gratis på de flesta ungdomsmottagningar och majoriteten vuxna har råd att köpa själva.

Men även för HIV är jag tveksam. Det innebär en kraftfull stigmatisering att vara en person som har “en oerhört farlig, smittsam och dödlig” sjukdom och vara tvungen att uppge alla sexuella kontakter man haft under ett helt liv. Det är ett mycket stort ingrepp i en människas privatliv. Idag är det dessutom så att det finns bra mediciner och att man kan leva ett långt liv med HIV. Kanske är det dags att omvärdera Smittskyddslagen nu när paniken lagt sig och vi vet mer om HIV och AIDS.

Vad tycker du?

Läs mer om smittskyddslagen på:

Tagged with:

20 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Miss Understood said, on 12 maj 2010 at 6:01 f m

    Herregud… ett helt liv! Jag har varit med minst 5 personer som jag inte ens vet förnamnet på och om man ska ta upp vilka jag inte kan efternamnet på då hamnar jag runt 25-30.
    Jag menar… det går ju inte…

    • nattensbibliotek said, on 12 maj 2010 at 8:02 f m

      Haha! Ja, du är nog inte ensam om det :-) De som jobbar med smittskyddspårning utför rena dektektivarbeten och gör verkligen allt de kan för att hitta “okända” sexpartners. Så de hittar nog dina också ;-)

  2. Jeanette said, on 12 maj 2010 at 9:08 f m

    Eftersom HIV är en obotlig sjukdom tycker jag man ska tvingas uppge vilka man har haft sex med. Det motverkar ju smittspridningen också och man vet aldrig när viruset ändrar form och inte svarar på bromsmediciner.

    Sen så infördes en lag om användning av cykelhjälm för alla under 15 år.
    Det har lett till att barn generellt sett är mycket bättre på att
    använda cykelhjälm än vuxna, men jag tycker att vi vuxna måste vara förebilder och
    barn gör som de ser. Därför tycker jag att en cykelhjälmslag införs även
    för vuxna. För inte är det krav på att endast barn under 15 år ska använda bilbälte.

    Tycker jag :)

  3. Doris said, on 12 maj 2010 at 5:23 e m

    Jag är inte så mycket för det där med personlig integritet. Missförstå mig rätt. Hellre ett ingrepp i den, än att jag ska gå omkring med Hiv utan att veta om det. Jag gillar smittskyddslagen. Cykelhjälmslag? Tja, varför inte?
    Och jag skulle ha problem att uppge somliga jag haft sex med. Nu, typ 30 år senare, minns jag inte ens vad de heter i förnamn, än mindre i efternamn ;)

    • nattensbibliotek said, on 13 maj 2010 at 8:45 f m

      Jag svänger lite fram och tillbaka men jag tycker lagstiftarna ska bygga lagar på forskning.

  4. cleo said, on 12 maj 2010 at 7:11 e m

    För att lagstifta om något måste man ha väl grundad statistik och forskning bakom sig. Det är fel att stifta lagar bara för att man “tycker” ellelr ” tror” något. Förslag på cykelhjälmslag är ett typiskt exempel på en lag vissa ” tycker” eller ” tror” är bra men det finns ingen entydig forskning som visar att så är fallet. Däremot har man i länder med hjälmlag kunnat se att cyklingen minskar och att fetman ökar.Annan forskning visar att cykling är så hälsosamt och förebygger så många sjukdomar att samhället tjänar på det och cykling istället bör öka, Hjälmlag ger då motsatt effekt. Forskning har också visat att ju fler som cyklar desto säkrare är cyklingen pga. den kriitiska- massan- effekten.Även här motverkar hjälmlag.
    Så det finns inga enkla lösningar. Bättre låta var och en ta eget ansvar.Annars får vi ett samhälle som är så reglerat att ingen vill leva i det och när människor inte trivs ökar kosntander för psykisk ohälsa och drogmissbruk.
    Så ni som pläderar för hjälmlag.. Tänk om!T

    • nattensbibliotek said, on 13 maj 2010 at 8:41 f m

      Superintressant kommentar! Kul att du med hjälp av forskningsresultat får oss att tänka om! Det uppskattar jag. :-)

  5. Charlotte said, on 12 maj 2010 at 7:12 e m

    Ville bara påpeka att HIV fortfarande är en dödlig sjukdom och även om vi fått tillgång till bra medeciner så får vi inte släppa det ur fokus. Att leva med HIV är svårt. Att dö till följd av HIV och de relaterade sjukdomarna är plågsamt.

    Paniken kanske har lagt sig som du säger men de riskfyllda beteenderna vi ser samt ökningen av andra könssjukdomar gör att vi inte kan luta oss tillbaka och släppa på smittskydds lagen.

    • nattensbibliotek said, on 13 maj 2010 at 8:44 f m

      Det är en dödlig sjukdom men jag tycker fortfarande att Smittskyddslagen tål att ifrågasättas med jämna mellanrum.

  6. Göran said, on 13 maj 2010 at 6:43 f m

    Smittskyddslagen hjälper ju inte. Det är fint att det finns duktiga detektiver men då är det ju redan försent. Att bara lägga ansvaret på den smittade att informera är fegt tycker jag. Vi behöver hitta ett bättre sätt att prata och informera om HIV och andra sexuellt överförbara sjukdomar så att vi ändrar vår attityd.

    • nattensbibliotek said, on 13 maj 2010 at 8:43 f m

      Jag tror att jag skulle gå till de där mötena var sjätte månad och säga att jag inte haft någon sexuell partner sista halvåret och sedan skulle jag ta ansvar för att skydda mig och min partner på egen hand. Jag skulle uppleva det som alltför kränkande att behöva lämna ut såna uppgifter. Men ansvar skulle jag så klart ta. Jag tror att det är fler än jag som skulle resonera så och därför fungerar inte lagen som du säger.

  7. cleo said, on 13 maj 2010 at 9:32 f m

    Jeanette skriver: …”men jag tycker att vi vuxna måste vara förebilder och
    barn gör som de ser. Därför tycker jag att en cykelhjälmslag införs även
    för vuxna.”

    Du tycker att vuxna ska vara förebilder åt barn och detta betyder då att det ska bli lag på hjälm även för vuxna? För det första. det är föräldrarnas ansvar att vara förebilder åt sina barn, inte andra vuxna. För det andra tror jag inte det är fler vuxna i cykelhjälm barn behöver utan fler vuxna som vågar vara just..vuxna och inte kräva att omgivningen ska fungera som en perfekt kuliss för att man ska klara av att uppfostra sina barn. Det är nyttigt för barn att se att vuxna gör olika val i livet.Om man inte förmår sina barn att använda hjälm, bör man fila på sina argument förr att lyckas övertyga barnen att använda en, och inte kräva att staten ska lagstifta bara för att man själv saknar auktoritet inför sina barn.

    • nattensbibliotek said, on 13 maj 2010 at 4:44 e m

      Jag håller med om att det är bra för barn att se vuxna göra olika val men jag håller inte med om det bara är föräldrar som ska vara förebilder för sina barn. Jag tror det är superviktigt att alla vuxna är bra förebilder. Nu tänker jag inte på cykelhjälm utan på att alla vi vuxna är schyssta, snälla, tar hand om varandra, vågar prata om det som pågår.

  8. cleo said, on 14 maj 2010 at 7:30 f m

    Det tycker jag också, att vi ska vara snälla och hjälpsamma mot varandra och att vi bör göra goda val i livet. Självklart. Tillsammans bygger vi ett bra samhälle för oss alla, men vad som är ett bra liv för mig betyder inte ett bra liv för dig. Vi gör olika val. Det är det jag menar. När skribenten tycker att något ska lagstiftas för att just den personen tycker ett speciellt beteende är bra så reagerar jag. Det är bra för barn att se att vuxna kan ha olika värderingar, livsstil . Däremot är det inte mitt ansvar att uppfostra andras barn. Ska man vara förälder måste man inse att världen inte är perfekt och att man får inte heller kräva att den ska vara det. Jag tycker t.ex inte att godis ska ges till barn. Men sedan får de detta ändå av andra.Vad ska jag göra åt det? Ropa efter lag att godis ska förbjudas?

    • Nattensbibliotek said, on 14 maj 2010 at 7:43 f m

      Jag tycker att det finns en basnivå för det mellanmänskliga som man i ett samhälle kan enas om. Godisförbud för alla hör inte dit. Det håller jag helt med om. Det påverkar inte heller mig i någon större grad om andra vuxna äter godis framför mina barn. Mina barn lever, precis som du säger i ett samhälle, där det fria valet för hur man vill leva sitt liv måste få finnas. Så länge det inte skadar någon annan på ett allvarligt sätt.

      Jag vill värna om det mellanmänskliga som att hälsa, ta hand om någon som ramlat, svara på tilltal, låta bli att fysiskt skada en annan människa. Sånt. Där vill jag vara en förebild för mina barn och för andras barn.

  9. cleo said, on 14 maj 2010 at 8:13 f m

    Instämmer helt! men varför inte vara förebild åt hela mänskligheten. Även vuxna behöver förebilder, inspirationskällor, idoler, gurun? Men.. det är individen, barn som vuxen som själva väljer sina förebilder. Barn väljer idoler från TV, nån lärare i skolan som verkar cool Förebilder är en bild av en peson som man vill likna. Det driver en till att bli bättre. Men man går ju inte och tänker på att . nu ska jag vara en förebild.
    Ha en bra dag!

    • nattensbibliotek said, on 16 maj 2010 at 3:00 e m

      Instämmer helt! Nu går vi ut i livet och är förebilder för hela mänskligheten! Kanske väljer någon just oss :-)

  10. [...] utformas idag? Posted in Relationer/Sex by nattensbibliotek on 23 juli 2010 Jag har tidigare skrivit om Smittskyddslagen här på bloggen och fått både mothugg och medhåll. Frågan är komplex och för att överblicka konsekvenserna av lagen krävs kunskap. Det är [...]

  11. [...] blev kär i ett vägguttag och ifrågasatte Smittskyddslagen vilket inte var helt okontroversiellt. Jag skrev om samtalet som motor för kärleksrelationen och [...]


Lämna en kommentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

You are commenting using your Twitter account. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

You are commenting using your Facebook account. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 30 other followers