Nattens bibliotek

Sluta klaga på vädret!

Posted in Förtjusande frivoliteter by Siri Wikander on 23 juli 2012

För i h-vete sluta klaga på vädret! Det är ett hopplöst förhållningssätt. En himla offermentalitet. Tänker ni verkligen låta vädret avgöra hur ni mår och har det? Va?! Att klaga leder ingenstans. Att klaga på något som är utanför er kontroll gör bara att ni ser det som är dåligt istället för att glädjas åt solglimtarna.

Ja, jag riktigt hör hur ni går och igång och säger att ni väntat på detta i 11 månader och så är det bara regn. Men det är inte bara regn. Vädret är omväxlande. Ibland är det regn och ibland är det sol. Ni väljer vad ni vill uppmärksamma och prata om. Och ni gör omgivningen gladare om ni slutar bidra till masspsykosen ”det är så dåligt väder den här sommaren” och istället pratar om det som är bra.

För ni har väl ätit gott, spelat något kul spel med barnen, läst någon bra bok och kramat någon ni älskar? Ja, jag tänkte väl det!

PS. När det regnar kan ni tänka på dem som bor i Norrland. Om de klagade på vädret så skulle de inte göra annat. Istället är de glada för att det inte är snö på cykelvägarna och att det är ljust. Så det så. DS.

Tagged with: ,

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sara Hammarkrantz said, on 23 juli 2012 at 9:21 e m

    Heja Siri! Helt rätt!
    kram// Sara

  2. Singelmamman said, on 23 juli 2012 at 9:28 e m

    Jag håller med. Men jag kan förstå att det är lätt att ryckas med när man tycker att ”alla andra” pratar om det dåliga vädret och kanske själv har orimliga eller bara förhoppningar om sommaren. Jag har ju inte haft semester förrän nu, så kanske min bild av den här sommaren så här långt också är lite missvisande. Jag tycker att den har varit bra, jag har inte blivit dränkt av något regn någon gång. Men jag har upplevt att det är svalare än vad jag önskar. Det är inte skönt att sitta på balkongen, inte ens insvept i en filt.
    Dessutom ska jag till Italien snart, och där verkar det vara överflöd av sol och värme. Vilket främst mina tonåringar ser fram emot.

    • Siri Wikander said, on 23 juli 2012 at 9:32 e m

      Precis. Det är lätt att ryckas med och det är därför man måste bestämma sig för att inte delta och inte bidra till masspsykosen. För den här sommaren har det ”inte bara regnat”. Det har varit svalare än vanligt men så är ju ofta somrarna i Sverige. Hoppas ni får fint i Italien!

  3. Jenny said, on 23 juli 2012 at 10:46 e m

    Så sant! Och media gör inte direkt saken bättre genom ständiga löpsedlar om ”katastrofvädret”… Men det säljer antagligen väldigt bra så de kan ju i alla fall inte klaga. ;-)
    Hoppas du har (haft) en skön semester!

  4. R65 said, on 24 juli 2012 at 1:07 f m

    vem fan klaga på vädret,, jag är helt nöjd med den skitiga vädret ;)

  5. Nemo said, on 24 juli 2012 at 6:48 e m

    Frustrationer behöver få sitt utlopp. Vädret blir en ofarlig motpart att projicera på. Enkelt och ofarligt och ett sätt att inte närma sig roten till det oförlösta känslornas orsak.
    Mvh amatörpsykologen – som skiter i vädret och åker till Grekland istället.

    Jag kan iofs också gnälla – men då mer på meterologer och prognoser som ballar ur och inte håller måttet

    • Siri Wikander said, on 24 juli 2012 at 9:58 e m

      Jag håller med dig. Det kan vara en viktig pysning och kanske också ett socialt kit. Problemet är bara att det är samma personer som tar allt utrymme med sitt klagande innan man ens hunnit märka hur vädret är. Då är det inte pysning. Då är det ett återkommande gnällande helt utan hänsyn till omgivningen.
      Ha det toppen nu i Grekland!


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 53 andra följare

